در حال بارگذاری ...
جمعه 21 دی 1403
nus.ac.ir

مسابقه کتابخوانی نماز و طهارت روح، به مناسبت دهه مبارک فجر بهمن ماه 98

قابل توجه دانشجویان، استادان و همکاران اداری دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان و واحدهای تابعه:
به مناسبت دهه مبارک فجر، مسابقه کتاب خوانی تحت عنوان طهارت روح استاد شهید مطهری (ره) باعنوان نماز در دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان و واحدهای تابعه آن، در مورخ ۲۹ بهمن ماه سال جاری برگزار می گردد.
سوالات به صورت تستی می باشد.
>>به نفرات برگزیده جوایز اهداء می گردد.>>
>>به تمام شرکت لوح تقدیر تعلق خواهد گرفت.>>

پاسخها را به واحد فرهنگی دانشکده و ستاد اقامه نماز دانشگاه فنی و حرفه ای استان در دانشکده دختران تحویل دهید.

1–کدام جمله صحیح است؟

الف: تمایل از باطل به حق،جنافت گفته می شود. ب: تمایل از حق به باطل، حنافت گفته می شود. ج: تمایل از باطل به حق، حنافت گفته می شود.

2–کتاب رساله عشق از کیست؟ الف: ملاصدرا                          ب: ابن سینا                      ج: خواجه نصیرالدین طوسی

 3–کدام جمله اشتباه است؟ الف: هر توجه یاخضوعی نسبت به چیزی، عبادت است. ب: هر توجه یاخضوعی نسبت به چیزی، عبادت نیست. ج: توجه و خضوع نسبت به چیزی اگر جنبه تقدس پیدا کند، عبادت است.

 4–آیه  «وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ »دلالت بر کدام نوع از انواع توحید دارد؟

الف: توحید ذاتی     ب: توحید صفاتی                       ج: توحید عبادی

5–کدام جمله اشتباه است؟

الف: توحید نظری، دیدن است و توحید عملی، رفتن است.      ب: توحید نظری رسیدن به کمال است و توحید عملی، بینش کمال است.                ج: توحید نظری پی بردن به یگانگی است و توحید عملی یگانه شدن است.

6–کمترین نوع شرک کدام است؟

الف: این است که انسان کمی از ظلم را دوست بدارد و کمی از عدل را دشمن بدارد.     ب: این است که دستورات غیر خدا را بر دستورات خدا، ترجیح دهد.      ج: این است که در برابر غیر خدا، تعظیم کند.

 7–مرز توحید و شرک در توحید عملی ......................................... .است.......................................

الف: به سوی اویی هست ( انّا الیه راجعون ). ب: از سوی اویی هست ( انّا لله ). ج: هم به سوی اویی هست و هم از سوی اویی ( انالله و انا الیه راجعون ).

 8–کدام مورد اشتباه است؟

الف: طهارت از خَبَث یعنی پاکی از آلودگی های ظاهری و جسمی و عارضی.  ب: طهارت از حَدَث یعنی پاکی از آلودگی های معنوی طبعی.  ج: طهارت از خَبَث یعنی وضوء و غسل و تیمم.

 9–جمله  «حلیف السجده الطویله و الدموع الغزیره  »درباره کدامیک از امامان (ع) وارد شده است؟

الف: امام حسین (ع)                ب: امام سجاد (ع)                              ج: امام کاظم (ع)

 10–امام صادق (ع) می فرماید: پیامبر اکرم (ص) در هیچ مجلسی نمی نشست مگر این که  .بار استغفار می کرد  ................................................

الف: 31            ب:71                    ج: 25

11–این سخن از کیست؟ ما حکیم را حکیم نمی دانیم مگر آن که بتواند خلع بدن کند.

الف: ابن سینا                           ب: سهروردی (شیخ اشراق)                   ج: شیخ طوسی

12–این جمله از کیست؟  «هرگز شفاعت ما به مردمی که نماز را سبک بشمارند،نخواهد رسید .»

الف: امام حسین (ع)                   ب: پیامبر اکرم (ص)                        ج: امام صادق (ع)

13–ارکان نیت در نماز کدامند؟

الف: توجه و اخلاص                           ب: استقامتو انگیزه                  ج: اخلاص و بندگی

 14–معنای ریشه لغوی عبادت در ادبیات عرب، کدام است؟

الف: سنگ ریزه                      ب: جاده صاف و هموار                       ج: خار و مانع

 15–استاد شهید مطهری (ره) بیشتر کدام ذکر را در قنوت، قرائت می کرد؟

الف: حسبنا الله و نعم الوکیل               ب: أفوض امری الی الله             ج: ماشاءالله لاقوه الا بالله

 16–منظور از نماز جمعه چیست؟

الف: نماز جمعه، خود نمازی مستقل است            ب: همان نماز ظهر جمعه است        ج: هیچکدام

 17–راز آفرینش و اصلی ترین نیاز بشر ............................................. است.

الف: شناخت خدا                         ب: خدمت به خلق خدا                 ج: پرستش

 18–این جمله از کیست؟  «نیایش، عمل حیاتی و متعارفی است که به وسیله آن، جزیره کوچک شخصیت ما، وضع خود را در کلّ بزرگتری از حیات، اکتشاف می کند .»

الف: اریک فروم                    ب: ویلیام جیمز                       ج: اقبال لاهوری 

  19–اساسی ترین پیام قرآن که پایه تمام پیام های دیگر است، چیست؟

الف: پیام پرستش                    ب: پیام توحید                             ج: پیام عمل گرایی

 20–این بیت شعر مولوی بیانگر کدام یک از موارد زیر است؟ همچو مجنون در تنازع با شتر                        گه شتر چربید و گه مجنون حرّ

الف: عشق و پرستش                   ب: تضاد دو عشق                    ج: اخلاق و پرستش