در حال بارگذاری ...
پنج‌شنبه 20 دی 1403
nus.ac.ir

نشست هفته عفاف و حجاب در دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان

نشست هفته عفاف و حجاب در دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان ، در هفته عفاف و حجاب معاونت های فرهنگی و بانوان دانشگاه فنی و حرفه ای استان نشستی را با عنوان « الگوی سوم زن، نه شرقی و نه غربی» برگزار کردند.

مهمانان این برنامه خانم دکتر واعظ جوادی،رئیس مرکز راهبردی مطالعات زنان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور، خانم دکتر سوادی مدرس دانشگاه و معاونت بانوان بسیج اساتید و دکتر جلیلی رییس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای کشور بودند.

این نشست با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد سپس دکتر حمیدی سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان ضمن خیر مقدم به مهمانان برنامه اعیاد قربان و غدیر را خدمت حضار تبریک گفتند. پس از ایشان خانم دکتر واعظ جوادی بیانات خود را در مورد موضوع وبینا به این شرح ایراد کردند:

مقام معظم رهبری در سال 91 بحث الگوی سوم زن را مطرح فرمودند و در سال 93 تبیین دیگری انجام دادند ایشان در جمع خانم های فرهیخته و نخبه کشوری می فرمایند که ما به سه سوال باید پاسخ دهیم اول: چگونه می توان از ظرفیت عظیم زنان، به شکل صحیح و سالم استفاده کرد؟ دوم: بهره گیری از مسئله ظریف و حساس جنسیت در روند تعالی و نه انحطاط بشر، چگونه امکان پذیر است. و سوم: با توجه به تفاوتهای طبیعی زن و مرد، چه رفتاری باید در جامعه بشری نهادینه شود که جلوی ظلم به زن را در خانواده و اجتماع بگیرد؟

غرب می گوید ما توانمندسازی زنان را می خواهیم اما به چه شکلی؟ زن تحصیل کند، شغل داشته باشد، درآمد داشته باشد و جسمش هم به خودش متعلق است اینگونه مفهوم آزادی را تقلیل داده اند در حالیکه آزادی در اسلام عزیز لااله الاالله است یعنی ما به همه چیر الا الله باید نه بگوییم و ببینیم خالق ما برای ما چه می پسندد. او می پسندد که خانم برای مرد سکینه است و رکن اساسی خانواده بر مبنای زن خانواده است. چرا مدل های غربی خانواده را فرد فرد می کند زیرا فرد فرد مدیریتش راحت تر است. رابطه خانوادگیست که افراد را کنار هم نگه می دارد ما باید مدل مدیریتی ای برای الگوی زن سوم داشته باشیم که در آن خانواده پررنگ شده باشد و در آن نقش ها دقیق تعریف شود که مرد و زن چه تکالیف و حقوق و وظایفی دارند.

این واژه ای که غرب در قالب برابری جنسیتی باب کرده است، ظلم به زن است. حضرت آقا به استناد قران تاکید می کنند که بحث سکینه بودن زن می بایست مدنظر قرار بگیرد. این مغایرتی با تحصیل و اشتغال ندارد اما چگونه بودنش مهم است. اسلام که مخالفتی با توانمندی زنان ندارد اسلام آمده که دنیا و آخرت ما را آباد کند اما آنها فقط به فکر دنیا هستند. وقتی انقلاب صنعتی به وجود آمد نیاز به نیروی کار داشتند غرب آهسته آهسته زن را از خانواده جدا کرد و نتیجه آن غربی شد که سه سال پیش اعلام کردند که امسال سال افسردگی است. علت آن جدا بودن زن و مرد و خانواده است.آنها در کنار هم به آرامش می رسند این آرامش برداشتند و گناه را  مباح دانستند.

 

در ادامه این نشست مهمان دیگر برنامه سرکار خانم دکتر سوادی در ارتباط با الگوی سوم زن گفتند: در گام دوم انقلاب هم مقام معظم رهبری این مسئله را متذکر می شوند در این الگو ما چهار عرصه الویت دار در الگوی سوم زن داریم که عبارتند از: فضای مجازی، عفاف و حجاب، امر به معروف و فرزندآوری که هر کدام از این موارد جلسات متعددی را می طلبد. اینکه زن چه جایگاهی در جامعه دارد را همه شما عزیزان واقف هستید اما اگر ما بخواهیم جامعه ای پیشرفت کند باید منزلت و جایگاه زنان را در آن جامعه ارتقا دهیم. در الگوی سوم زن، زنان باید هویت خود پیدا کند. دشمنان ما این مسئله را مطرح می کنند که اگر ما می خواهیم انقلاب اسلامی شکست بخورد باید کلمه مقدسی به نام خانواده را از بین ببریم. اصلا باید موضوع مادر از بین برود در نتیجه ما باید چه کنیم در مقابل این توطئه دشمن؟ باید در الگوی سوم زن، زنان ما باید هویت خودشان را پیدا کنند و به زن بودنشان افتخار کنند. زن همانطور که مقام معظم رهبری هم فرموده اند در شرق عنصری بی هویت بوده و در غرب جنسیتش بر انسانیتش غلبه دارد. پس ما در الگوی سوم زن باید نمونه ای از زن ارائه دهیم که هم تاریخ ساز باشد و هم انسانیتش بر جنسیتش غلبه داشته باشد. ممکن است بگویید ما الگوی عینی می‌خواهیم الگو کارکرد دارد و ما می توانیم بر اساس آن الگو بر اساس یک مبنا و یک اندیشه حرکت کنیم. در سوره کوثر خداوند حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان یک الگو سبک زندگی طیبه به همه ما زنان مسلمان معرفی می کنند. و حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند زندگی زناشویی سه شاخص دارد که این سه شاخص باعث آرامش و ثبات و امنیت می شود آن سه شاخص صداقت، امانت و عدم مخالفت است. این را ما مثلث طلایی فاطمی می نامیم عدم مخالفت و رفاقت همان چیزی است که قرآن کریم می فرماید که شما مایه آرامش همدیگر هستید. این موضوعی است که باید در مورد آن فرهنگ سازی کنیم وظیفه ذاتی زن مدیریت داخلی خانه است همسرداری و فرزند داری است باید به این افتخار کند اگر این وظیفه به خوبی انجام شود قطعاً آرامش به جامعه برگردانده می‌شود چون فردی که در جامعه کار می کند دستاورد همین مادر است پس این زن باید به زن بودن خودش افتخار کند ولی ما خیلی نتوانستیم این را فرهنگ سازی کنیم. زن ما در الگوی سوم باید چه به صورت مستقیم چه به صورت غیرمستقیم تاریخ ساز باشد یعنی در عین حال که وظیفه همسری و مادری اش را انجام می دهد باید کنشگری سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. تا این حرف را مطرح می کنیم بلافاصله به ما می‌گویند شما که می گویید وظیفه ذاتی زن مادری و همسری است. نه اتفاقا این زن باید در جامعه و در مسائل سیاسی اجتماعی و مسائل فرهنگی حرکت کند زیرا  زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و تربیت نیمی دیگر هم در دست آنهاست پس این روش تربیتی زنان باعث می شود که آن جامعه به سعادت دست پیدا کند. یکی از عرصه هایی که زنان در آن باید بدخشند عرصه های علمی است  الگوی سوم زن باید بتواند که با اسلامی کردن دانشگاه‌ها و پویا کردن حوزه های علمیه به آن رشد و تعالی فرهنگی کمک کند. یکی دیگر از حوزه هایی که زن الگوی سوم باید درآن حضور داشته باشد حوزه اقتصادی هست اینجاست که زنان ما باید دقت داشته باشند که برای حفظ فرهنگ اصیل شان باید بتوانند این اقتصاد مقاومتی و این حوزه را به سبکی مدیریت کنند که ما بتوانیم در این حوزه هم موفق باشیم. چیزی که بر روی آن تاکید داریم این است که باید زن بودن برای زنان نقطه اتکا و افتخار باشد.

در ادامه دکتر جلیلی رئیس بسیج سازمان بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای کشور نیز ضمن تشکر از دیگر مهمانان برنامه و تبریک عید سعید غدیر خم در ارتباط با موضوع وبینار بیاناتی را به این شرح ایراد کردند:

همیشه جهان بین مکاتب غربی و شرقی بود یا در میان دو آیین یهود و مسیحیت اسلام به عنوان امت وسط تلقی شده در بحث آخرت و دنیا افراط و تفریط بود تفکر رهبانیت به نوعی آخرت گرایی بود و دنیا را به نوعی رها کرده بود منزوی شده بود راهب و راهبه ها دست از ازدواج و زندگی اجتماعی می شستند و برخلاف آن در بعضی از مکاتب کاملاً لذت گرایی و دنیا گرایی وجود دارد خصوصا برخی از تفکرات یهود و صهیونیسم را می بینیم و در جامعه غربی که به زن نگاهی کاملا باز و خارج مرز قانون، حقوق و شریعت دارند در نگاه سوم که نگاه اعتدالی بود و می شود گفت الگوی هزاره اسلام هست و مقام معظم رهبری آن را مطرح کرده است. در شرق زن در حاشیه است و تاریخ‌ساز نیست در اجتماع حضور ندارد و رسالت خاصی برایش تعریف شده است که در مکاتب الهی همچنین رسالتی برای زن نبوده است در الگوی غربی هم همانطور که مستحضرید جنبه انوثیت زن بر انسانیتش غلبه دارد یعنی به تعبیر مقام معظم رهبری الگوی غربی زن جنبه ابزاری دارد بنابراین نمی‌تواند تمدن‌ساز باشد و روز به روز این ابزاری برای مطامع اقتصادی می‌شود که شرکت‌های کارتل در تبلیغاتشان از آنها استفاده کنند و زن هویت زنانه خود را به اذعان بسیاری از دانشمندان غرب از دست داده است. خانم جوانا فرانسیس اشاره می‌کند که جایگاه مادری در غرب برای ما یک افسانه تلقی شده است اما الگویی که اسلام طراحی کرده است از زمان صدر اسلام با آن هویت بخشی به انسان و با آن کرامت بخشی که اسلام به انسان داد نه فقط به زن یا به مرد و ملاک برتری تقوا دانسته شد عمل صالح یا ایمان ملاک برتری دانسته شد وقتی به تاریخ نگاه می کنیم می بینیم زنان ما حماسه ساز بوده اند و تاریخ ساز بوده اند و در عرصه اجتماعی حضور داشته اند و آن الگوی سومی که ما در تفکر و سیره حضرت فاطمه در سیره حضرت زینب می بینیم علی رغم اینکه رسالت مادری و اهمیت به خانواده و فرزندآوری و فرزندپروری داشتند در متن جامعه هم انسان‌ساز بودند و در عرصه های سیاسی و اجتماعی و همه عرصه ها حضور داشتند. پس امروز زنان ما به عنوان الگویی در تاریخ برای جهان می‌توانند مطرح شوند. به تعبیر مقام معظم رهبری الگوی سوم، الگوی رهایی‌بخش جامعه بشری است در الگوی سوم که نه شرقی و نه غربی در همه ابعاد آن مکاتب لیبرالیسم و سرمایه داری دیگر باور پذیری اشان را برای جامعه از دست داده اند یا در گفتمان های سوسیالیسم و کمونیسم بنیان‌های خانواده در آنجا فروپاشید اما آنچه که به عنوان یک گفتمان غالب می تواند برای جهان مطرح شود گفتمان اسلام است.  اسلام در یک تاریخ جدید افق هایی را پیش چشم جهان گشود که در آن زن هم می تواند سنگر خانواده و هم سنگر اجتماع را حفظ کند. در دیدگاه اسلام از دامن زن مردان تربیت می شوند و اگر بر تر از مرد نباشد کمتر از او نیست. اما امروز اگر به لحاظ حقوقی بنگریم استفاده ابزاری از حقوق بشری به سردمداری امریکا مطرح است شده است  اینها حقوق بشر آمریکایی دارند ولی وقتی نگاه می کنیم خشونت علیه زنان در این مکتب فراوان است آمریکا با رویکردی ریاکارانه حقوق گسترده زن را نادیده می‌گیرد و انگشت اتهام را به سمت کشورهای دیگر می برد. جایگاه اسفناکی که خود آمریکا و خیلی از کشورها در آزار زنان دارند. در تحقیقات موسسه تامسون رویترز آمریکا در بین ۱۰ کشور ناامن برای زنان است و این جایگاه در طول سال اخیر تغییری نکرده است یعنی علی رغم اینکه دم از عدالت جنسیتی می‌زنند ولی به شخصیت و حرمت و کرامت زن بی اعتنایی کردند و زنان از ظلم و تبعیض و خشونت های خانگی در این جامعه رنج می برند وقتی نگاه می کنید می بینید که بسیاری از زنان وضعیت انسانی خود را از دست دادند در بعضی از کشورها زنان فقط وسیله ای برای رواج انواع ناهنجاری ها و بهره کشی جنسی از آنها به نام آزادی بدون در نظر گرفتن توان جنسی زن، محیط های ناامن شغلی و تحصیلی سوء استفاده و تجاوز به زنان، آمار بالای زندانیان زن، درصد بالای سقط جنین، رواج روسپی‌گری و قاچاق شدن بخشی از ثمرات این بی بند و باری و فرهنگی است که حقوق زنان را تصییع کرده است.

به تعبیر مقام معظم رهبری ما امروز از غرب طلبکاریم و ما مدعی هستیم که آنها زن را مورد ظلم و تحقیر قرار می دهند و به اسم آزادی و اشتغال و مسئولیت دادن و امثال اینها مورد فشارهای روحی روانی قرار می دهند اما الگوی سوم زنی که انقلاب اسلامی ترسیم کرده است با نفی الگوی غربی اثبات کرده که ما به دنبال حقوق انسانی زنان هستیم. این الگو می تواند برای زنان برای جهان مطرح شود و ما اعتقاد داریم که نهایتاً در دوران رسیدن به دوره تمدن نوین اسلامی نقش زنان نقش حماسه ساز و تاریخ ساز خواهد بود. جهاد تبیین موضوع بسیار مهمی است که نقش دانشگاهیان در آن نقشی کلیدی است. بسیار مهم است که هم در فضای مجازی بتواند پاسخگویی شبهات باشد و هم مدل درست اسلامی بر اساس پوشش معقول اسلامی ایرانی ارائه دهند.خصوصاً دانشگاه فنی حرفه ای در بحث مد و لباس می تواند طراحی های بکنند که همه هویت های تاریخی، مذهبی و فرهنگی ما و علاوه بر آن کرامت انسانی زنان رعایت شود ما مطمئنیم که با حضور زنان غیرتمند و رعایت عفاف طبیعتاً جامعه ما مصون از آسیب ها خواهد شد.